نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3045
-
الف
+

گفت و گوی اختصاصی آی فیلم 2 با تهیه کننده نماینده افغانستان در اسکار 2019

«نوید محمودی» در گفت و گوی اختصاصی با آی فیلم2 درپیوند با فلمی که به نماینده گی از افغانستان به اسکار معرفی شده، صحبت کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار  فهرست نهایی ۸۷ کشور واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فلم غیرانگلیسی جوایز اسکار سال ۲۰۱۹ را نشر کرد.

به گزارش آی فیلم2، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار، پس از بررسی فلم های نماینده کشورهای گوناگون، در نهایت ۸۷ کشور را واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار معرفی کرد و فلم های ارسالی از سوی سینمای کوبا و قرقیزستان را بر اساس قوانین اسکار خارجی، واجد شرایط رقابت در این رویداد سینمایی تشخیص نداد. 

«رونا مادر عظیم» فلمی از برادران محمودی هم به نمایندگی از سینمای افغانستان برای رقابت در بخش بهترین فلم غیر انگلیس زبان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار معرفی شده بود که مورد تایید قرار گرفت.

این فلم با 2 فلم دیگر رقابت می‌کرد: گودی‌پران سیاه به کارگردانی «طارق قیومی» و «هزاران زن مثل من» به کارگردانی صحرا مانی.

شکستن همزمان بیست استخوان با نام بین‌المللی «رونا مادر عظیم»  فلمی است که در سال ۹۷ به نویسندگی و کارگردانی جمشید محمودی و تهیه کنندگی نوید محمودی برای نمایش عمومی آماده شده و روایتگر قصه زندگی «عظیم» مهاجر افغانستانی مقیم ایران است. 

این سومین باری است که برادران محمودی با آثار خود نماینده سینمای این کشور در جوایز اسکار می‌شوند و این 2 برادر افغانستان پیش تر با فلم های سینمایی «رفتن» و «چند مترمکعب عشق» هم تجربه حضور در این فستیوال بزرگ سینمایی را داشته اند.


خبرنگار آی فیلم2 به همین بهانه گپ و گفتی صمیمانه با «نوید محمودی» تهیه کننده افغانستانی نماینده سینمای افغانستان در اسکار 2019 که در ادامه می خوانیم:

باتوجه به اینکه شما اکنون در «وین» مصروف هستید جهت جلوگیری از ضیاع وقت به موضوع مهم جشنواره اسکار می پردازیم. «شکستن همزمان بیست استخوان» در نهایت به عنوان نماینده سینمای افغانستان به اسکار 2019 معرفی شد، به ما بگویید که چه چیزی باعث شد به فکر ساخت این فلم افتادید؟

محمودی: در تمام سال های گذشته علاقمندی به فلمسازی و تواناییش در من و برادرم جمشید به وجود آمد، طبیعتا به قصه هایی با موضوع مهاجرت و زندگی مهاجرین فکر می کردیم.

در رابطه با فلم «رونا مادر عظیم» یا همان «شکستن هم زمان بیست استخوان» باید بگویم که از حدود 8 یا 9 سال قبل طرح اولیه این قصه در ذهن من و جمشید بود و در عین حال که مشغول پروژه های دیگری بودیم او دائم به ساخت این فلم فکر می کرد. تا حدود 3 سال پیش که برای ما ساختن این فلم جدی شد.

آی فیلم2: قصه فلم در مورد چی است؟

محمودی: موضوع «شکستن هم زمان بیست استخوان» قصه زندگی مهاجرین افغانستانی در ایران است. دو فلم قبلی ما نیز در مورد مهاجرین و تاثیرات مهاجرت بود. اما این بار قصه زندگی مهاجرین افغانستانی در ایران  با خوبی ها و شادی ها و گرفتاری هایی که مشخصا راجع به زندگی شخصیتی به نام عظیم، مادر، برادر و خانواده اش است، می باشد.

آی فیلم2: ایده اصلی فلم چه قِسم به ذهنتان رسید؟ 

محمودی: ایده فلم دقیق از جایی شکل گرفت که من در اصل به یک چنین مسئله ای فکر می کردم که اگر چنین اتفاقی در مورد هر مهاجری نه تنها مهاجر افغانستانی در ایران رخ دهد چگونه است و چه برخوردی باید با آن شود.

آی فیلم2: کدام بازیگران در این سریال نقش آفرینی کرده اند؟ انتخاب بازیگران به چه قِسم بوده است؟

محمودی: بازیگران فلم ترکیبی از بازیگران ایرانی و افغانستانی هستند که طبیعتا به تناسب توانایی هایی که داشتند برای کرکترها انتخاب شدند. 

کرکتر اصلی فلم آقای «محسن تنابنده» هستند که در این فلم درخشان و بی نظیر ظاهر شدند، خانم «فاطمه حسینی» که نقش مادر فلم را بازی می کنند ، یک مهاجر افغانستانی است .

بازیگران دیگری به شمول «فرشته حسینی» ، «فاطمه میرزایی»، «محیا رضایی» و «مجتبی پیرزاده» ( کرکتر سهراب در سریال «سایه بان» که از آی فیلم2 نشر شد) هم در این فلم بازی کرده اند.

آی فیلم2: از انتخاب آقای محسن تنابنده بگویید، مردم افغانستان ایشان را  زیادتر با کرکتر نقی در سریال پایتخت می شناسند و کمتر با فلم های سینمایی این بازیگر توانای ایرانی آشنا هستند. آیا آقای تنابنده توانستند به خوبی کرکتر یک افغانستانی را بازی کنند؟

محمودی: در مورد آقای تنابنده هم ما تقریبا از دو سال پیش از تولید فلم، راجب موضوع فلم با ایشان گپ زدیم، بسیار این قصه را دوست داشتند و  علاقمند بودند که این همکاری ایجاد شود و ما هم بسیار برایمان مهم بود که وی این کرکتر را بازی کند. 

بالاخره با هم به یک جمع بندی رسیدیم و تولید فلم را آغاز کردیم. آقای تنابنده برای کرکتر عظیم افغانستانی، فکر می کنم بهترین انتخاب بوده اند و هستند.

آی فیلم2: شما چند سال پیش هم «چند متر مکعب عشق» را به عنوان نماینده افغانستان به اسکار معرفی کردید اما متاسفانه شانس ورود به مرحله نهایی را نداشت، چقدر امیدوار هستید که این فلم به مرحله نهایی اسکار راه پیدا کند ؟

محمودی: توجه داشته باشید حضور فلم در بین پنج اثر نهایی، مولفه ها و استندردهای بسیار زیادی را نیاز دارد از جمله تبلیغ و تاثیر کشوری که فلم را به اسکار ارسال می کند.

برای حضور بین پنج فلم برتر ، این که در امریکا و در بین 6000 تن از اعضای آکادمی اسکار ، فلم به خوبی معرفی شود، حضور فلم در جشنواره های مختلف ، تبلیغ فلم و ... تاثیر دارد.

بسیار مهم هست که فلم درست معرفی شود و دیگران فلم را به موقع ببینند و از فلم خبردار باشند، تمام این ها می تواند مهم و موثر باشند اما من و جمشید بسیار امیدوار هستیم.

چند متر مکعب عشق جزء فلم هایی بود که شانس بسیار بالایی داشت و در تمام سایت های سینمایی جهان در آن سال جزء بیست فلم برتر بود.

امیدوارم این اتفاق در مورد فلم «شکستن هم زمان بیست استخوان» هم رخ دهد و در نهایت این فلم جزو گزینه های نهایی برای پنج فلم برتر باشد.

مصاحبه کننده: فاطمه اکبری

نظر شما
ارسال نظر